سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

______________
همیشه دوست داشته ام برای مردم مفید باشم ،‌ یاد بگیرم و دانسته هایم را بنویسم ، خوشحال می شوم وقتی نوشته هایم اندک مشکلی از کار دوستان را چاره می کند ، و در خدمت خلق بودن را افتخار می دانم که هنوز با آن فاصله دارم
[ Rah Pardaz ] مجید یوسفی مقدم
______________
◄ اولین و تنها سایت تخصصی راهداری و راهسازی ►

[ کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]

کانال ما در تلگرام

" کانال ما در تلگرام کلیک کنید "  (Trimble) This Picture is for ImanX

شرکتهای ژئوماتیک

" تریمبل "  (Trimble) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" سوکیا "  (SOKKIA) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" پنتاکس "  (pantex) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" لایکا "  (leica) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" نیکون "  (Nikon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" تاپکون "  (topcon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ژئو مکس "  (geomax) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

شرکت های تولید کننده ماشین آلات عمرانی

" گروه ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" voegele "  (voegele) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" هام "  (hamm) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" کلی من "  (kleemann) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

آخرین نظرات
  • ۲۰ خرداد ۹۶، ۰۸:۲۹ - ♪بانو هانیـ♪
    :)))

آشنایی با انواع راهها و حریم آن

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۳۴ ب.ظ

 

حریم راه

تعریف حریم راه
به کل اراضی طولی و عرضی که برای جاده سازی و تعریض و اقدامات راهداری و ایمنی بین حد نهائی تا محور راه (آکس راه) در طرفین با رعایت قوانین و مقررات اختصاص می یابد حریم راه گفته می شود. 
لازم به ذکر است ایجاد هرگونه دیوارکشی، ساختمان و تأسیسات تا شعاع 100 متری از انتهای حریم قانونی راهها برابر ماده 17 قانون اصلاح راهها و راه آهن بدون کسب مجوز از وزارت راه و ترابری ممنوع می‌باشد.
 

انواع راهها و درجه حریم

1- آزاد راه(حریم 60 متر از آکس به هر طرف )
آزاد راه به راهی اطلاق می شود که معبر رفت و برگشت آن کاملاً جدا از هم فاقد تقاطع های مسطح بوده و ورود و خروج آن در نقاط معین و محدودی صورت می گیرد آزاد راه از چهار یا شش یا هشت خط تشکیل شده که به ترتیب در هر طرف از باند دو یا سه یا چهار خط به جزیره یا مانع وسط آزاد راه منتهی می گردد.

2- راه اصلی چهار خطه (یا بزرگراه) (حریم 38 متر از آکس به هر طرف )
ساختمان و مشخصات فنی این راه همانند راه اصلی بوده و از تعریض یک راه اصلی بدست می آید.

3- راههای اصلی (حریم 22/5  متر از آکس به هر طرف)
راههای اصلی درجه 1(عریض)

 

راههای اصلی درجه 2 (معمولی)
الف: راه اصلی عریض
مشخصات آن همانند راه اصلی معمولی و فقط عرض شانه ها 2/85 × 2 تا (3×2) متر می باشد.

ب: راه اصلی معمولی
راهی است که ساختمان آن طبق نقشه و مشخصات مورد قبول راه اصلی انجام شده باشد عرض آسفالت 7/3 متر و عرض شانه ها (1/85×2) تا (2×2) می باشد.

4- راههای فرعی
(حریم 17/5 متر از آکس به هر طرف )
راههای فرعی به سه دسته بشرح ذیل تقسیم می گردند:

الف: فرعی عریض: راهی است با مشخصات راه فرعی درجه یک با این تفاوت که عرض کلی آن 9 متر می باشد.
(شامل 7 متر آسفالت و 1×2 متر شانه)

ب: راه فرعی درجه1: راه فرعی درجه 1 عریض مشابه راه فرعی درجه 1 معمولی با این تفاوت که عرض این راه 9 متر بوده که 7 متر آن آسفالت و 2 متر شانه راه می باشد.
راه فرعی درجه 1 معمولی عرضی راه 8 متر و معمولاً 6/5 متر آن قسمت آسفالت می باشد و 1/5 متر شانه راه است.

ج: راه فرعی درجه 2: راهی است با عرض 7 متر که چنانچه آسفالت باشد 5/5 مترآسفالت آن است و یک متر یا 1/5 متر شانه راه می باشد.

5- راههای روستائی(حریم راه روستائی 12/5 متر از آکس به هر طرف)
راهی است با عرض 4 تا 5/6 متر که به درجات 1 و2 و 3 تقسیم می شود.

راه روستائی درجه یک تعداد وسائل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 80 دستگاه در روز کمتر و از 30 دستگاه بیشتر باشد.
عرض کلی راه 6/5 متر است.

الف -راه روستائی درجه 2
تعداد وسایل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 50 دستگاه در روز کمتر و از 30 دستگاه بیشتر باشد عرض کلی راه 5/5 متر می باشد.

ب-راه روستائی درجه 3
تعداد وسایل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 20 دستگاه کمتر باشد .عرض کلی راه 4 متر است.

ج-راه دسترسی آسفالته
راهی است که مسیر آن با نوارها (یا پیستهای) خاکی و شنی قدیمی منطبق بوده و بتدریج با عملیات راهداری تبدیل به محورهایی با نقش اصلی و فرعی شده است ولی از لحاظ مشخصات هندسی و ساختمانی به هیچ عنوان به تعاریف راهی اصلی عریض، اصلی معمولی راه فرعی عریض و راه فرعی درجه منطبق نمی باشد.

د-راه دسترسی خاکی:
راهی است که حاصل ادامه و استمرار حمل راهداری (شن ریزی-گریدر زنی) و بعضاً عملیات پلسازی بر روی نوارهای خاکی مالرو و قدیمی بوده و بهرحال ارتباط نقاط شهری یا روستائی را تأمین می کند و اصولاً با فلسفه رعایت مشخصات بیگانه است.

ه- راههای متروکه
راههایی که متروکه اعلام می شود بر اساس مصوبه هیئت وزیران درجه حریم آن به 15 متر یا حریم درجه 4 تقلیل می یابد.

هر گونه کپی برداری با ذکر منبع اخلاقی می باشد

نظرات  (۵)

  • مرتضی مظفری
  • حریم راه روستایی چند متر است زمینی در جاده یل اباد ساوه دارم ک مدت 10ماه است برای اعلام حریم راه میان اداره راه ساوه واداره کل استان در امد ورفت هستم متاسفانه هیچ اقدام خاصی برای اینجانب انجام نداده اند
    پاسخ:
    درود بر شما ......

    حریم قانونی راه روستایی  12/5 متر است معمولا ........ البته این امکان وجود دارد که بر اساس ترافیک و سایر آیتم ها برخی محورهای روستایی دارای حریم ارتقائی 17/5 متر باشند ....... 

    و نکته ای نیز حائژ اهمیت است و آن اینکه اگر ملک شما در طرح هادی روستای واقع شده باشد........ حریم آن فاصله ای است که در طرح هادی مصوب شده روستا لحاظ شده است ......یعنی اگر در طرح هادی فاصله از آکس محور 22/5 متر لحاظ شده باشد شما بایستی این فاصله را رعایت بفرمایید.... 

     
    سلام خسته نباشید..باتوجه به اینکه بعضا جاده از درون محدوده روستا عبور می کند..و روستا هم داری طرح هادی می باشد، آیا نیاز به استعلام از اداره راهداری و حمل نقل جاده ای جهت مشخص شدن حریم راه برای ساخت ساز ملزوم است البته با توجه به طرحهای توسعه منطقه ای که دائم تغییر می کند.
    باتشکر
    پاسخ:
    درود بر شما .

    بله نیاز است از اداره راهداری منطقه استعلام اخذ گردد. هر چند که طرح هادی که برای روستای تهیه میشود میزان حریم قانونی را یا تاسیسات + قانونی را با توجه به موقعیت هندسی و ترافیک محور تعیین و لحاظ میگردد. اما شایسته است که استعلام گردد.
  • حسین فراهانی
  • باسلام بااستعلام ازاداره راه زمین خریداری نموده ایم که گفته بودن 52/5 متر از اکس جاده ولی حالا که میخا هیم ساخت و ساز نماییم اعلام میدارند که باید 100 متر از آکس جاده رعایت حریم نماییم لذا با توجه به مستندات موجود خواهشمند است در این خصوص پیگیری های لازم صورت پذیرد از اداره راه استان مرکزی -شهرستان فراهان لازم به ذکر است این زمین در سال 92 تغییر کاربری از مزروعی به خدماتی و درمانی شده است 
    پاسخ:
    درود بر شما . 

    خدمت شما عارضم با عنایت به فاصله 52.5 متر اعلامی مشخص است که حریم قانونی محور 22.5 متر است و 30 متر هم حریم تاسیساتی دارد که ساخت و ساز در آن ممنوع میباشد که مجموعا فاصله مجاز مستعد دریافت مجوز ساخت و ساز 52.5 متر می باشد. 

    اشتباه نکنید....منظور از فاصله 100 متر ............. این نیست که باید 100 متر فاصله بگیرید از آکس محور و ساخت و ساز کنید. اداره راهداری منطقه تا فاصله 100 متر بعد از حریم قانونی هر گونه ساخت و ساز و اجرای تاسیسات و مستحدثات را کنترل میکند یعنی اگه ملک شما بعد از 122.5 متر قرار گیرد نیازی به صدور مجوز ساخت و ساز نمی باشد و فقط در خصوص نحوه دسترسی به جاده اصلی مورد بررسی قرار میگیرد.

      در خصوص صدور مجوزبایستی قبل از ساخت و ساز به اداره منطقه مراجعه کنید و درخواست صدور مجوز ارائه دهید بعد اداره منطقه طی تهیه اطلاعات 14 موردی و بررسی موقعیت زمین متقاضی نسبت به تقاطع ها - دوربرگردانها - قوسهای افقی و عمودی در صورت مساعد بودن صدور مجوز صورت میگیرد.  

    نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که به شما در فاصله کمتر از 52.5 متر مجوزی داده نخواهد شد. 

    بدرود .
    با عرض سلام وخسته نباشید،ما زمینی داریم که 5000متر مربع می باشد که با چند نفر شریک می باشیم وبا توافق همدیگر برای ملک راه عبوری از خود زمین قرار دادیم. و به قطعاتی تقسیم کردیم.که قبلا ملک مورد نظر از طرف کمربندی راه عبور داشت که در حال حاضر به عرض 10 متر است.راه ترابری می تواند راه ذکر شده را از طرف کمربندی مسدود کند یا خیر ؟ممنون .
    پاسخ:
    درود بر شما با عنایت به ماده 7 قانونی ایمنی و حریم راه بله می تواند با اخذ حکم نسبت به انسداد و مسیر مذکور اقدام نماید. ایجاد راه دسترسی بایستی با اخذ مجوز از این اداره صورت گیرد.

    ماده 7)

    ریختن زباله ونخاله ومصالح ساختمانی روغن موتور ونظایر آن ویا نصب واستقرارتابلو یا هرشیئی دیگردرراهها وراه آهن وحریم قانونی آنها درداخل ویا خارج ازمحدوده قانونی شهرها وهمچنین هرگونه عملیات که موجب اختلال درامر ترددوسایل نقلیه میشود ونیزایجادراه دسترسی ممنوع است 

    با عرض ادب زمینی داریم که در کنار جاده بزرگراه قرار گرفته است و آن را به چند قطعه تقسیم کرده ایم.و  در همان زمین برای رفت و آمد به قطعات در بند هایی را احداث کرده ایم .و انتهای این دربند ها به جاده بزرگراه وصل میشود.حال بنده یکی از قطعات را بدون کاربری (زمین) فروخته ام .و خریدار اصرار دارد برای اینکه دربند به بزرگ راه وصل میشود باید از اداره راه ترابری مجوز بگیرم. ولی این اداره ادعا دارد که احداث راه به کمربندی ممنوع است .در حالی که تمامی املاک در آن اطراف با رعایت حریم 22.5 متری یا مغزه ای احداث کرده اند یا ساختمان سازی و...کرده اندو یا دربندی احداث کرده اند.و از طرفی خریدار اصرار دارد که معامله فسخ شود یا از اداره راه ترابری مجوز احداث دربند داشته باشم.لطفا مرا راهنمایی کنید بسیار سپاس گزار هستم
    پاسخ:
    درود بر شما . 

    چیزی که الان مرسومه خرید و فروش بعد از حریم قانونی هر محور است . حال اینکه اداره راه تا 30 متر بعد از حریم قانونی راه را مجوز می دهد یا نمی دهد وضعیت روشنی است . چون این 30 متر در تملک مالک است و فقط اجازه ساخت و ساز ندارد. 

    اینگه اداره راه منطقه اجازه ایجاد راه دسترسی به بزرگراه را نمی دهد. درست است زیرا ایمنی محور را با مجوزی که به شما بدهد رسما کاهش داده است . رفع مشکل شما و سایر اهالی بایستی طی مطالعه دقیق موقعیت با بزرگراه و تقاطع ها ؛ مورد بررسی گرفته و در صورتیکه که امکان داشته باشد. یک مسیر جانبی در حاشیه راه با ورودی و خروجی کاملا کنترل شده در مناسب ترین نقطه در نظر گرفته شود.  

    خریدار شما حتما قصد تغییر کاربری به تجاری و به غیر را دارد و این احتمال را میدهد که در اخذ استعلام با اداره مربوطه به مشکل بخورد برای همین قصد فسخ قرارداد را دارد. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">