[ غلتک چرخ لاستیکی ] پنوماتیک | PNEUMATIC ROLLER
غلتک چرخ لاستیکی
این غلتک ها مسطح بوده و قوانین اعمال فشار در مورد تراکم خاک های زیر سطح درباره ان ها صادق است.
بعضی از این غلتک ها خود محرک بوده و بعضی دیگر ممکن است توسط ماشین آلات دیگر کشیده شوند و دارای چرخ های کوچک و یا بزرگ باشند.
دستگاه های با لاستیک کوچک معمولا دارای دو محور پشت سر هم با چهار تا نه عدد چرخ در هر محور بوده و چرخ های عقب طوری قرار گرفته اند که بر روی سطح زمین بین فواصل چرخ های جلو به منظور پوشش کامل سطح حرکت می کنندمعمولا وزن هر دستگاه را با اضافه کردن وزنه به منظور مناسب نمودن آن برای خاک تحت تراکم تغییر می دهند
غلتکهای پنوماتیک دردونوع اصلی غلتک چند چرخ وغلتک پنوماتیک سنگین موجود میباشند ازغلتک های سنگین پنوماتیک درمتراکم کردن لایه های ضخیم خاک استفاده میشود غلتکهای چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و خاکریز سدها استفاده میشود
دستگاه چرخ بزرگ در اندازه های متغیر از 13/5تا 181تن وزن ناخالص موجود می باشند
دو یا چند لاستیک بزرگ در یک محور منفرد مورد استفاده قرار میگیرد
فشار هوا در لاستیک از 6/5تا 10/5کیلوگرم بر سانتیمتر مربع متغیر است
به علت بار سنگین و فشار زیاد لاستیک ان ها قادر به تراکم همه نوع خاک در عمق زیاد تر می باشند
این غلتک ها بیشتر برای متراکم کردن بستر و اساس فرودگاه و خاکریز سد ها مورد استفاده قرار میگیرند
_______________
حد اقل به چهار روش می توان قدرت تراکمی غلتک های چرخ لاستیکی را نشان داد که عبارتند از:
1- وزن ناخالص دستگاه
2- وزن ناخالص هر چرخ
3- وزن هر سانتیمتر پهنای لاستیک
4- فشار باد داخل لاستیک
فشار زمین بر اثر بار متغیر چرخ ها و فشار زیاد چرخ غلتک چرخ لاستیکی
چون سطح تماس بین لاستیک و زمینی که روی آن عبور می کند با فشار هوا در داخل لاستیک متغیر است تعیین وزن کل یا وزن وارده بر هر چرخ روش رضایت بخشی که شامل قدرت تراکم غلتک باشد نیست روش قطعی تر برای تعیین قدرت تراکم عبارت از تعیین وزن ناخالص , شماره و اندازه لاستیک و فشار باد لاستیک می باشد
این جدول نمایانگر تاثیر وزن ناخالص ماشین و فشار باد لاستیک بر روی فشار در سطح تماس با زمین و بار وارده بر سانتیمتر عرض لاستیک می باشد
اطلاعات مشابهی از کارخانجات لاستیک سازی برای اندازه های دیگر و بار های دیگر موجود می باشد
همانطوری که به وسیله خط چین نشان داده شده با بار چرخ 3628/74 کیلوگرم و تورم 4/22کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقدار فشار تماس با زمین برابر 4/92کیلوگرم بر سانتی متر مربع می گردد
سطح تماس لاستیک برابر خواهد بود با 3628/74تقسم بر4/92که برابربا 737/33می شود
تئوری فشار حبابی شکل حاصل از توزیع بار در چرخهای غلتک چرخ لاستیکی
این تئوری بستگی به توزیع بار بنابراین واحد فشار خاک موقعی که بار بر روی خاک به صورت جسمی با سطح تماس دایره ای شکل گذاشته می شود دارد
چون سطح تماس بین لاستیک و زمین تقریبا شبیه دایره است , می توان این تئوری را در مورد فشار زیر لاستیک در خاک با کمی تغییرات به کار برد
شکل زیر نسبت های واحد فشار به سطح تماس فشار در عمق های مختلف زیر سطح زمین را نشان می دهد
برای تغییر فشار بار یکی از حالتهای زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
- تغییر دادن فشار باد داخل لاستیکها (تغییر سطح تماس)
- تغییر دادن وزن وزنه های روی غلتک
- افزایش تعداد چرخ ها
- افزایش عرض لاستیک ها
- برای تراکم خاک ، چهار تا هشت عبور کافی است و برای آسفالت از چهار تا شش عبور توصیه می شود.
- ابتدا حرکت به طرف جلو و سپس به طرف عقب در طول جاده باشد و سرعت km/h 30 مناسب است.
- اگر برای افزایش وزن در داخل چرخ ها آب قرار داده شده، در هوای سرد، آب را باید تخلیه کرد و یا از ضد یخ استفاده شود.
- از چرخش بر روی سطح متراکم شده، اجتناب شود و یا چرخش به تدریج انجام شود.
- در هنگام متراکم کردن اساس و لایه های سطح جاده، عمل متراکم کردن از خارج به طرف محور وسط، انجام گردد.
- از افزایش وزن بیش از حد غلتک اجتناب شود، زیرا سبب کاهش عمل ورزیدن می شود