سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

______________
همیشه دوست داشته ام برای مردم مفید باشم ،‌ یاد بگیرم و دانسته هایم را بنویسم ، خوشحال می شوم وقتی نوشته هایم اندک مشکلی از کار دوستان را چاره می کند ، و در خدمت خلق بودن را افتخار می دانم که هنوز با آن فاصله دارم
[ Rah Pardaz ] مجید یوسفی مقدم
______________
◄ اولین و تنها سایت تخصصی راهداری و راهسازی ►

[ کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]

کانال ما در تلگرام

" کانال ما در تلگرام کلیک کنید "  (Trimble) This Picture is for ImanX

شرکتهای ژئوماتیک

" تریمبل "  (Trimble) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" سوکیا "  (SOKKIA) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" پنتاکس "  (pantex) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" لایکا "  (leica) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" نیکون "  (Nikon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" تاپکون "  (topcon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ژئو مکس "  (geomax) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

شرکت های تولید کننده ماشین آلات عمرانی

" گروه ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" voegele "  (voegele) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" هام "  (hamm) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" کلی من "  (kleemann) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

آخرین نظرات
  • ۱۵ شهریور ۹۶، ۱۴:۱۴ - احمد
    عالی

[ غلتک چرخ لاستیکی ] پنوماتیک | PNEUMATIC ROLLER

جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۸ ب.ظ


غلتک چرخ لاستیکی


این غلتک ها مسطح بوده و قوانین اعمال فشار در مورد تراکم خاک های زیر سطح درباره ان ها صادق است.

بعضی از این غلتک ها خود محرک بوده و بعضی دیگر ممکن است توسط ماشین آلات دیگر کشیده شوند و دارای چرخ های کوچک و یا بزرگ باشند.

دستگاه های با لاستیک کوچک معمولا دارای دو محور پشت سر هم با چهار تا نه عدد چرخ در هر محور بوده و چرخ های عقب طوری قرار گرفته اند که بر روی سطح زمین بین فواصل چرخ های جلو به منظور پوشش کامل سطح حرکت می کنندمعمولا وزن هر دستگاه را با اضافه کردن وزنه به منظور مناسب نمودن آن برای خاک تحت تراکم تغییر می دهند

غلتکهای پنوماتیک دردونوع اصلی غلتک چند چرخ وغلتک پنوماتیک سنگین موجود میباشند ازغلتک های سنگین پنوماتیک درمتراکم کردن لایه های ضخیم خاک استفاده میشود غلتکهای چند چرخ برای انجام کارهای پایانی و سطوح آسفالت و خاکریز سدها استفاده میشود

دستگاه چرخ بزرگ در اندازه های متغیر از 13/5تا 181تن وزن ناخالص موجود می باشند

دو یا چند لاستیک بزرگ در یک محور منفرد مورد استفاده قرار میگیرد
فشار هوا در لاستیک از 6/5تا 10/5کیلوگرم بر سانتیمتر مربع متغیر است
به علت بار سنگین و فشار زیاد لاستیک ان ها قادر به تراکم همه نوع خاک در عمق زیاد تر می باشند
این غلتک ها بیشتر برای متراکم کردن بستر و اساس فرودگاه و خاکریز سد ها مورد استفاده قرار میگیرند

_______________

حد اقل به چهار روش می توان قدرت تراکمی غلتک های چرخ لاستیکی را نشان داد که عبارتند از:

1- وزن ناخالص دستگاه

2- وزن ناخالص هر چرخ
3- وزن هر سانتیمتر پهنای لاستیک
4- فشار باد داخل لاستیک



فشار زمین بر اثر بار متغیر چرخ ها و فشار زیاد چرخ غلتک چرخ لاستیکی

چون سطح تماس بین لاستیک و زمینی که روی آن عبور می کند با فشار هوا در داخل لاستیک متغیر است تعیین وزن کل یا وزن وارده بر هر چرخ روش رضایت بخشی که شامل قدرت تراکم غلتک باشد نیست روش قطعی تر برای تعیین قدرت تراکم عبارت از تعیین وزن ناخالص , شماره و اندازه لاستیک و فشار باد لاستیک می باشد
این جدول نمایانگر تاثیر وزن ناخالص ماشین و فشار باد لاستیک بر روی فشار در سطح تماس با زمین و بار وارده بر سانتیمتر عرض لاستیک می باشد

شکل زیر نمایشگر یک روش ترسیمی برای تعیین فشار تماس با زمین برای یک لاستیک ماشین متراکم کننده 13*24و 18که در معرض بار های متغیر و فشار هوای متغیر قرار گرفته است می باشد
اطلاعات مشابهی از کارخانجات لاستیک سازی برای اندازه های دیگر و بار های دیگر موجود می باشد

همانطوری که به وسیله خط چین نشان داده شده با بار چرخ 3628/74 کیلوگرم و تورم 4/22کیلوگرم بر سانتی متر مربع 
مقدار فشار تماس با زمین برابر 4/92کیلوگرم بر سانتی متر مربع می گردد

سطح تماس لاستیک برابر خواهد بود با 3628/74تقسم بر4/92که برابربا 737/33می شود


تئوری فشار حبابی شکل حاصل از توزیع بار در چرخهای غلتک چرخ لاستیکی

این تئوری بستگی به توزیع بار بنابراین واحد فشار خاک موقعی که بار بر روی خاک به صورت جسمی با سطح تماس دایره ای شکل گذاشته می شود دارد
چون سطح تماس بین لاستیک و زمین تقریبا شبیه دایره است می توان این تئوری را در مورد فشار زیر لاستیک در خاک با کمی تغییرات به کار برد

شکل زیر نسبت های واحد فشار به سطح تماس فشار در عمق های مختلف زیر سطح زمین را نشان می دهد

زمانی که غلتکهای چرخ لاستیکی برای تراکم خاک در گذرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، اولین عبور با فشار لاستیک نسبتاً کم، برای افزایش تحرک (با افزایش مقاومت غلت، حرکت در خاکهای سست راحت تر می شود و مانع از بکسواد چرخ ها می شود) و سطح پوشش بیشتر انجام گیرد. به هر حال همانطوریکه خاک متراکم می شود، فشار هوای داخل لاستیک باید تا حداکثر مقدار تعیین شده برای عبور افزایش یابد. قبل از اجرا تعیین روش تغییر فشار باد در حالیکه غلتک در حال کار باشد لازم است. 

برای تغییر فشار بار یکی از حالتهای زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
  1. تغییر دادن فشار باد داخل لاستیکها (تغییر سطح تماس)
  2. تغییر دادن وزن وزنه های روی غلتک
  3. افزایش تعداد چرخ ها
  4. افزایش عرض لاستیک ها
غلتکهای متعدد با وزن و فشار بادهای مختلف در یک پروژه بایستی وجود داشته باشند تا برای هر شرایط معین تراکم، ماشین مختص با آن وضعیت به کار گرفته شود. کارخانه های تولید کننده غلتک، امروزه آنها را طوری مجهز نموده اند که در هنگام اجرا می توانند فشار لاستیک را بدون توقف ماشین تغییر دهند. با مصرف این غلتکها معمولاً می توان تراکم کافی را با تعداد کمتری عبور از آنچه برای غلتکهای با فشار ثابت تعیین شده بدست آورد.
روشهای استفاده از غلتک چرخ لاستیکی به شرح زیر توصیه میشود:

- برای تراکم خاک ، چهار تا هشت عبور کافی است و برای آسفالت از چهار تا شش عبور توصیه می شود.
- ابتدا حرکت به طرف جلو و سپس به طرف عقب در طول جاده باشد و سرعت km/h 30 مناسب است.
- اگر برای افزایش وزن در داخل چرخ ها آب قرار داده شده، در هوای سرد، آب را باید تخلیه کرد و یا از ضد یخ استفاده شود.
- از چرخش بر روی سطح متراکم شده، اجتناب شود و یا چرخش به تدریج انجام شود.
- در هنگام متراکم کردن اساس و لایه های سطح جاده، عمل متراکم کردن از خارج به طرف محور وسط، انجام گردد.
- از افزایش وزن بیش از حد غلتک اجتناب شود، زیرا سبب کاهش عمل ورزیدن می شود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">