سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

______________
همیشه دوست داشته ام برای مردم مفید باشم ،‌ یاد بگیرم و دانسته هایم را بنویسم ، خوشحال می شوم وقتی نوشته هایم اندک مشکلی از کار دوستان را چاره می کند ، و در خدمت خلق بودن را افتخار می دانم که هنوز با آن فاصله دارم
[ Rah Pardaz ] مجید یوسفی مقدم
______________
◄ اولین و تنها سایت تخصصی راهداری و راهسازی ►

[ کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]

کانال ما در تلگرام

" کانال ما در تلگرام کلیک کنید "  (Trimble) This Picture is for ImanX

شرکتهای ژئوماتیک

" تریمبل "  (Trimble) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" سوکیا "  (SOKKIA) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" پنتاکس "  (pantex) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" لایکا "  (leica) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" نیکون "  (Nikon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" تاپکون "  (topcon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ژئو مکس "  (geomax) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

شرکت های تولید کننده ماشین آلات عمرانی

" گروه ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" voegele "  (voegele) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" هام "  (hamm) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" کلی من "  (kleemann) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

آخرین نظرات

آشنایی با انواع راهها و حریم آن

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۳۴ ب.ظ

 

حریم راه

تعریف حریم راه
به کل اراضی طولی و عرضی که برای جاده سازی و تعریض و اقدامات راهداری و ایمنی بین حد نهائی تا محور راه (آکس راه) در طرفین با رعایت قوانین و مقررات اختصاص می یابد حریم راه گفته می شود. 
لازم به ذکر است ایجاد هرگونه دیوارکشی، ساختمان و تأسیسات تا شعاع 100 متری از انتهای حریم قانونی راهها برابر ماده 17 قانون اصلاح راهها و راه آهن بدون کسب مجوز از وزارت راه و ترابری ممنوع می‌باشد.
 

انواع راهها و درجه حریم

1- آزاد راه(حریم 60 متر از آکس به هر طرف )
آزاد راه به راهی اطلاق می شود که معبر رفت و برگشت آن کاملاً جدا از هم فاقد تقاطع های مسطح بوده و ورود و خروج آن در نقاط معین و محدودی صورت می گیرد آزاد راه از چهار یا شش یا هشت خط تشکیل شده که به ترتیب در هر طرف از باند دو یا سه یا چهار خط به جزیره یا مانع وسط آزاد راه منتهی می گردد.

2- راه اصلی چهار خطه (یا بزرگراه) (حریم 38 متر از آکس به هر طرف )
ساختمان و مشخصات فنی این راه همانند راه اصلی بوده و از تعریض یک راه اصلی بدست می آید.

3- راههای اصلی (حریم 22/5  متر از آکس به هر طرف)
راههای اصلی درجه 1(عریض)

 

راههای اصلی درجه 2 (معمولی)
الف: راه اصلی عریض
مشخصات آن همانند راه اصلی معمولی و فقط عرض شانه ها 2/85 × 2 تا (3×2) متر می باشد.

ب: راه اصلی معمولی
راهی است که ساختمان آن طبق نقشه و مشخصات مورد قبول راه اصلی انجام شده باشد عرض آسفالت 7/3 متر و عرض شانه ها (1/85×2) تا (2×2) می باشد.

4- راههای فرعی
(حریم 17/5 متر از آکس به هر طرف )
راههای فرعی به سه دسته بشرح ذیل تقسیم می گردند:

الف: فرعی عریض: راهی است با مشخصات راه فرعی درجه یک با این تفاوت که عرض کلی آن 9 متر می باشد.
(شامل 7 متر آسفالت و 1×2 متر شانه)

ب: راه فرعی درجه1: راه فرعی درجه 1 عریض مشابه راه فرعی درجه 1 معمولی با این تفاوت که عرض این راه 9 متر بوده که 7 متر آن آسفالت و 2 متر شانه راه می باشد.
راه فرعی درجه 1 معمولی عرضی راه 8 متر و معمولاً 6/5 متر آن قسمت آسفالت می باشد و 1/5 متر شانه راه است.

ج: راه فرعی درجه 2: راهی است با عرض 7 متر که چنانچه آسفالت باشد 5/5 مترآسفالت آن است و یک متر یا 1/5 متر شانه راه می باشد.

5- راههای روستائی(حریم راه روستائی 12/5 متر از آکس به هر طرف)
راهی است با عرض 4 تا 5/6 متر که به درجات 1 و2 و 3 تقسیم می شود.

راه روستائی درجه یک تعداد وسائل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 80 دستگاه در روز کمتر و از 30 دستگاه بیشتر باشد.
عرض کلی راه 6/5 متر است.

الف -راه روستائی درجه 2
تعداد وسایل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 50 دستگاه در روز کمتر و از 30 دستگاه بیشتر باشد عرض کلی راه 5/5 متر می باشد.

ب-راه روستائی درجه 3
تعداد وسایل نقلیه سنگین پیش بینی شده در این راه تا 5 سال آینده بطور متوسط از 20 دستگاه کمتر باشد .عرض کلی راه 4 متر است.

ج-راه دسترسی آسفالته
راهی است که مسیر آن با نوارها (یا پیستهای) خاکی و شنی قدیمی منطبق بوده و بتدریج با عملیات راهداری تبدیل به محورهایی با نقش اصلی و فرعی شده است ولی از لحاظ مشخصات هندسی و ساختمانی به هیچ عنوان به تعاریف راهی اصلی عریض، اصلی معمولی راه فرعی عریض و راه فرعی درجه منطبق نمی باشد.

د-راه دسترسی خاکی:
راهی است که حاصل ادامه و استمرار حمل راهداری (شن ریزی-گریدر زنی) و بعضاً عملیات پلسازی بر روی نوارهای خاکی مالرو و قدیمی بوده و بهرحال ارتباط نقاط شهری یا روستائی را تأمین می کند و اصولاً با فلسفه رعایت مشخصات بیگانه است.

ه- راههای متروکه
راههایی که متروکه اعلام می شود بر اساس مصوبه هیئت وزیران درجه حریم آن به 15 متر یا حریم درجه 4 تقلیل می یابد.

جهت اطلاع بیشتر در خصوص حریم قانونی راهها به سایت رسمی راهدار در آدرس زیر مراجعه فرمایید. 

www.rahdar44.ir

هر گونه کپی برداری با ذکر منبع اخلاقی می باشد

نظرات  (۶۷)

  • مرتضی مظفری
  • حریم راه روستایی چند متر است زمینی در جاده یل اباد ساوه دارم ک مدت 10ماه است برای اعلام حریم راه میان اداره راه ساوه واداره کل استان در امد ورفت هستم متاسفانه هیچ اقدام خاصی برای اینجانب انجام نداده اند
    پاسخ:
    درود بر شما ......

    حریم قانونی راه روستایی  12/5 متر است معمولا ........ البته این امکان وجود دارد که بر اساس ترافیک و سایر آیتم ها برخی محورهای روستایی دارای حریم ارتقائی 17/5 متر باشند ....... 

    و نکته ای نیز حائژ اهمیت است و آن اینکه اگر ملک شما در طرح هادی روستای واقع شده باشد........ حریم آن فاصله ای است که در طرح هادی مصوب شده روستا لحاظ شده است ......یعنی اگر در طرح هادی فاصله از آکس محور 22/5 متر لحاظ شده باشد شما بایستی این فاصله را رعایت بفرمایید.... 

     
    سلام خسته نباشید..باتوجه به اینکه بعضا جاده از درون محدوده روستا عبور می کند..و روستا هم داری طرح هادی می باشد، آیا نیاز به استعلام از اداره راهداری و حمل نقل جاده ای جهت مشخص شدن حریم راه برای ساخت ساز ملزوم است البته با توجه به طرحهای توسعه منطقه ای که دائم تغییر می کند.
    باتشکر
    پاسخ:
    درود بر شما .

    بله نیاز است از اداره راهداری منطقه استعلام اخذ گردد. هر چند که طرح هادی که برای روستای تهیه میشود میزان حریم قانونی را یا تاسیسات + قانونی را با توجه به موقعیت هندسی و ترافیک محور تعیین و لحاظ میگردد. اما شایسته است که استعلام گردد.
  • حسین فراهانی
  • باسلام بااستعلام ازاداره راه زمین خریداری نموده ایم که گفته بودن 52/5 متر از اکس جاده ولی حالا که میخا هیم ساخت و ساز نماییم اعلام میدارند که باید 100 متر از آکس جاده رعایت حریم نماییم لذا با توجه به مستندات موجود خواهشمند است در این خصوص پیگیری های لازم صورت پذیرد از اداره راه استان مرکزی -شهرستان فراهان لازم به ذکر است این زمین در سال 92 تغییر کاربری از مزروعی به خدماتی و درمانی شده است 
    پاسخ:
    درود بر شما . 

    خدمت شما عارضم با عنایت به فاصله 52.5 متر اعلامی مشخص است که حریم قانونی محور 22.5 متر است و 30 متر هم حریم تاسیساتی دارد که ساخت و ساز در آن ممنوع میباشد که مجموعا فاصله مجاز مستعد دریافت مجوز ساخت و ساز 52.5 متر می باشد. 

    اشتباه نکنید....منظور از فاصله 100 متر ............. این نیست که باید 100 متر فاصله بگیرید از آکس محور و ساخت و ساز کنید. اداره راهداری منطقه تا فاصله 100 متر بعد از حریم قانونی هر گونه ساخت و ساز و اجرای تاسیسات و مستحدثات را کنترل میکند یعنی اگه ملک شما بعد از 122.5 متر قرار گیرد نیازی به صدور مجوز ساخت و ساز نمی باشد و فقط در خصوص نحوه دسترسی به جاده اصلی مورد بررسی قرار میگیرد.

      در خصوص صدور مجوزبایستی قبل از ساخت و ساز به اداره منطقه مراجعه کنید و درخواست صدور مجوز ارائه دهید بعد اداره منطقه طی تهیه اطلاعات 14 موردی و بررسی موقعیت زمین متقاضی نسبت به تقاطع ها - دوربرگردانها - قوسهای افقی و عمودی در صورت مساعد بودن صدور مجوز صورت میگیرد.  

    نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که به شما در فاصله کمتر از 52.5 متر مجوزی داده نخواهد شد. 

    بدرود .
    با عرض سلام وخسته نباشید،ما زمینی داریم که 5000متر مربع می باشد که با چند نفر شریک می باشیم وبا توافق همدیگر برای ملک راه عبوری از خود زمین قرار دادیم. و به قطعاتی تقسیم کردیم.که قبلا ملک مورد نظر از طرف کمربندی راه عبور داشت که در حال حاضر به عرض 10 متر است.راه ترابری می تواند راه ذکر شده را از طرف کمربندی مسدود کند یا خیر ؟ممنون .
    پاسخ:
    درود بر شما با عنایت به ماده 7 قانونی ایمنی و حریم راه بله می تواند با اخذ حکم نسبت به انسداد و مسیر مذکور اقدام نماید. ایجاد راه دسترسی بایستی با اخذ مجوز از این اداره صورت گیرد.

    ماده 7)

    ریختن زباله ونخاله ومصالح ساختمانی روغن موتور ونظایر آن ویا نصب واستقرارتابلو یا هرشیئی دیگردرراهها وراه آهن وحریم قانونی آنها درداخل ویا خارج ازمحدوده قانونی شهرها وهمچنین هرگونه عملیات که موجب اختلال درامر ترددوسایل نقلیه میشود ونیزایجادراه دسترسی ممنوع است 

    با عرض ادب زمینی داریم که در کنار جاده بزرگراه قرار گرفته است و آن را به چند قطعه تقسیم کرده ایم.و  در همان زمین برای رفت و آمد به قطعات در بند هایی را احداث کرده ایم .و انتهای این دربند ها به جاده بزرگراه وصل میشود.حال بنده یکی از قطعات را بدون کاربری (زمین) فروخته ام .و خریدار اصرار دارد برای اینکه دربند به بزرگ راه وصل میشود باید از اداره راه ترابری مجوز بگیرم. ولی این اداره ادعا دارد که احداث راه به کمربندی ممنوع است .در حالی که تمامی املاک در آن اطراف با رعایت حریم 22.5 متری یا مغزه ای احداث کرده اند یا ساختمان سازی و...کرده اندو یا دربندی احداث کرده اند.و از طرفی خریدار اصرار دارد که معامله فسخ شود یا از اداره راه ترابری مجوز احداث دربند داشته باشم.لطفا مرا راهنمایی کنید بسیار سپاس گزار هستم
    پاسخ:
    درود بر شما . 

    چیزی که الان مرسومه خرید و فروش بعد از حریم قانونی هر محور است . حال اینکه اداره راه تا 30 متر بعد از حریم قانونی راه را مجوز می دهد یا نمی دهد وضعیت روشنی است . چون این 30 متر در تملک مالک است و فقط اجازه ساخت و ساز ندارد. 

    اینگه اداره راه منطقه اجازه ایجاد راه دسترسی به بزرگراه را نمی دهد. درست است زیرا ایمنی محور را با مجوزی که به شما بدهد رسما کاهش داده است . رفع مشکل شما و سایر اهالی بایستی طی مطالعه دقیق موقعیت با بزرگراه و تقاطع ها ؛ مورد بررسی گرفته و در صورتیکه که امکان داشته باشد. یک مسیر جانبی در حاشیه راه با ورودی و خروجی کاملا کنترل شده در مناسب ترین نقطه در نظر گرفته شود.  

    خریدار شما حتما قصد تغییر کاربری به تجاری و به غیر را دارد و این احتمال را میدهد که در اخذ استعلام با اداره مربوطه به مشکل بخورد برای همین قصد فسخ قرارداد را دارد. 
  • صادق خانزاده
  • با سلام،،برای آزاد سازی و رعایت حریم از آکس جاده به فاصله ۱۲/۵متر نباید با اجازه مالک باشد یا اداره راه می تواند بدون اجازه تخریب و تصرف کند،
    پاسخ:
    با سلام 

    احداث و اجرای تاسیسات تا فاصله 100 بعد از حریم قانونی حتی در راههای روستایی بایستی با اخذ مجوز و استعلام از اداره راهداری منطقه صورت گیرد. 
    با سلام
    می خواستم بدونم مالکیت راه و حریم راهها (فرعی و روستایی)با چه ارگانی هست؟در دعاوی حقوقی؟
    اداره کل راه و شهرسازی هر استان ؟ یا شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور؟
    لطفا مستندات قانونی خود را ارائه نمایید.تشکر فراوان
    سلام در راههای روستایی که مسیر راه از داخل ملک مزوعی میگذرد ایا صاحب ملک میتواند از اداره مربوطه خسارت دریافت کند؟؟ در صورت دریافت پول بابت خسارت اگر از همان راه به مابقی ملک خود تردد نمایید ایا اداره مریوطه میتواند مانع ورود خروج ان فرد عز همان  راه باشد؟
    سلام خسته نباشید ما درزیر مجموعه تعاونی می خواستیم طرحی را در کنار جاده روستای اجرا کنیم دقیقا با ردیف شماره 5 وبند د مقررات راه مطابقت دارد که اصولا از آکس 12.5 متر رعایت حریم کنیم ولی راهداری ازما تعهد گرفته 27.5 متر ازآکس رعایت حریم کنیم خدایا به حال این مردم بیچاره نظر کن با این مسئولین که به مشکلات مردم بی تفاوتند.
  • مسعود رزاق
  • سلام در فاصله ٣٩متری از اکس جلده ألمان واقع در استان گلستان شهرستان گنبد کاووس ، جهت احداث حوضچه پمپاژ چاه عمیق مجاز در قالب طرح ملی  ابیاری تحت فشار ملزوم شده است  ،جاده ألمان دارای ١٧/٥متر حریم قانونیست  و حریم زیر بنائی ١٥ متر  است آیا میتران در فاصله ٣٩متری از اکس ، مجوز   ساخت حوضچه پمپاژ گرفت ؟ 
    عرض  راه داخل روستا باید چند متر باشد ؟
    پاسخ:
    درود بر شما 
    5 تا 5.5
  • نادر ایلداری
  • با سلام و وقت بخیر ایلداری هستم کارشناس رسمی دادگستری لطفا بفرمایید که راهی قبلا وصف بین مزارع با کاربری حمل علوفه و غیره داشته است حدود 25سال پیش قسمتی از محل توسط احدی از زمین داران مسدود و راه مذکور بلا استفاده مانده است حال اولا راه موصوف راه وصف متروکه دارد یا خیر ثانیا دیگر زمین داران مجاور می توانند راه واقع در زمین خود را تصرف نمایند یا خیر؟با سپاس فراوان
    پاسخ:
    درود بر شما 
    در این خصوص بنده نظر خودم رو عرض میکنم و می توان این طور ادعا نمود . چون راه واگذار شده جهت دسترسی عموم زمین داران به جهت استفاده عمومی از هر یک به سهم مشخصی واگذار گردیده  ،‌ یک مالک  نمی تواند دسترسی عموم را مسدود نماید. زیرا ذینفع راه دسترسی کلیه مالکین هستند. 

    جهت دریافت مطالب بیشتر به سایت رسمی ما به آدرس www.rahdar44.ir مراجعه فرمایید.
    سلام
    سوال: حریم راه آهن چگونه محاسبه می شود؟
              در مناطقی که چند خط قطار کنار هم می باشد، حریم راه آهن از کدام خط محاسبه می شود؟ 
              در آنجا نیز (آکس راه) صادق است؟
    با سلام و خدا قوت
    خواستم از شما بپرسم آیا ایجاد دسترسی به کمربندی ها منع قانونی دارد ؟؟
    پاسخ:
    درود بر شما
    دسترسی شما بایستی توسط کارشناسان راهداری بررسی شود در صورت پیش بینی تمهیدات لازم با طرح مناسب و ایمن مشکلی نخواهد داشت . باز هم باید بررسی شود تا پاسخ قطعی را به شما بدهند. 
  • سید محسن حسینی
  • با عرض سلام و خسته نباشید
    سوالی داشتم خدمتتون
    ما اون برگه ای که درست فرمودید رو احتیاج داریم برای ارائه به دادگاه
    میخواستم ببینم منبعش چیه و از کجاست که بهش استناد کرد.
    متشکر
    سلام وقت بخیر
    این حریم اعلام شده در سایت بر اساس کدام ضوابط، قانون یا دستورالعمل است؟ لطفا منبع را ذکر نمایید.
    پاسخ:
    درود بر شما 
    نشریه مشخصات عمومی فنی راهداری 
    سلام 
     از جاده اصلی روستایی  بخوایم راه  فرعی  بگیرم چقدر باید فاصله رعایت کنیم
    پاسخ:
    درود بر شما 
    منظورتون رو متوجه نمیشم 

    با سلام. ببخشید سوالی داشتم خدمتتون .من زمین کشاورزی دارم با سند منگوله دار سال1376. در یکی دو روز گذشته اداره راه اومد و درختای 21 ساله ی منو کلا بریدن و ادعای 22.5 متر حریم را دارند. الان میخوام راهنمایی کنید که اولا چجوری زمینمو پس بگیرم دوما چجوری خسارت درختای گردو و گلابی و توت درختی رو ازشون بگیرم. و اینکه حریم اداره راه در سال 76 چقدر بوده ?ممنون 

  • م.بهره بردار معدن
  • سلام، عرض جاده بین مزارع چقدر است؟
    و در چه سالی قانون آن تصویب شده است؟
    روستایی هایی که مخفیانه وارد حریم معدن میشوند و اراضی ملی را که دارای گونه های گیاهی مثل گون های چند ده ساله تخریب و شخم میکنند، جرمشان چیست و باید به کجا مراجعه کرد؟
  • فرشید جعفری
  • سلام خسته نباشین عرض قانونی راه بین مزارع (کمترین عرض)چقدر هست متشکرم
    پاسخ:
    درود بر شما 
    عرض راههای دسترسی بین مزارع باتوجه به توافقات مالکین زمین های حاشیه راه مشخص میشود چون یک راه اختصاصی است . و  به نظر اینجانب باتوجه به تردد بسیار کم این مسیرها عرض 5متر مناسب می باشد.
    سلام جاده ای از شهری عبور میکند ،آیا در خصوص اینکه حفاظت از حریم داخل شهر ها بعهده شهرداری محل است مستند قانونی خاصی وجود دارد یا خیر؟وبه بیان دیگر استعلام درخصوص حریم این جاده از شهرداری بایستی صورت گیرد یا راه وشهرسازی ؟
    پاسخ:
    درود بر شما 

    در این خصوص می توان به آخرین طرح تفصیلی استناد کرد اگر در داخل محدوده شهر واقع شود نگهداری آن با شهرداری بوده ضمن اینکه برابر طرح تفصیلی شهر فاصله حریم راه بایستی رعایت گردد.  پیشنهاد میشود استعلام گردد. از راه و شهرسازی .
    با سلام و احترام 
    من یک زمین خارج از طرح هادی روستا دارم ولی چسبیده به طرح هادی تو جاده  روستاست از اکس جاده ۲۳ متر فاصله دارم ولی به من میگن باید۴۷/۵ متر حریم داشته باشی میشه ۳۰متر تاسیسات و ۱۷/۵ حریم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم باتشکر
    سلام
    حریم راه روستایی جهت احداث واحد گوساله پرواری جند متر است؟ دوستانی که اطلاع دارن لطفا" به ایمیلم پاسخ رو بفرستن . متشکر
    درود
    حریم راههای کشاورزی بین مزارع چند متر است
    پاسخ:
    درود بر شما 
    در جایی قید نشده و حریم مصوبی ندارد راههای کشاورزی بین مزارع می تواند حریمی توافقی بین مالکین را داشته باشد و بهتر است این توافقنامه مستند شود تا در آینده و با تغییر مالکیتها دچار مشکل  نگردد. اما پیشنهاد بنده به عنوان یک کارشناس در خصوص این راهها در مسیرهای پر تردد 12.5متر و در مسیر ها کم تردد 8متر از وسط راه است . تا در آینده هم بتوان بهینه از این فضا جهت اجرای تاسیسات استفاده برد . و دیگر اینکه ایمنی مسیر حفظ شود.
    سلام. در جاده های روستایی بعد از رعایت حریم 12.5 متر آیا میشود درختکاری کرد یا باید حریم 100 متر تاسیساتی را هم رعایت نمود.
    پاسخ:
    درود بر شما 
    تا جایی که بنده اطلاع دارم بعد از 12.5 متر در راههای روستایی بلا اشکال است . باز هم از راهداری منطقه سوال بفرمایید.
    سلام 
    فاصله حریم قانونی ریلی در مناطق مسکونی 
    سلام 
    فاصله حریم قانونی ریلی در مناطق مسکونی 
    باسلام وتشکر ما مزرعه ی با سند و پروانه ی رسمی چاه اب در کنارجاده بین شهری که درزمان اخذپروانه جاده ۷/۵متری بوده والان بزرگراه چهاربانده شده داریم و حریم قاعدتا زیاد میشود الان تکلیف ما چه میشود چون واسه فروش گذاشتیم نخریدن ایا خودما میتوانیم مجوزساخت بگیریم مثالا جهت رستوران ؟؟
    بعد حریم از وسط رفت و برگشت گرفته میشه یا فقط از وسط رفت ؟؟
    پاسخ:
    درود بر شما 

    امکان اخذ مجوز برای شما با رعایت حریم قانونی و نوار تاسیسات وجود داره البته شرایط دیگری نیز هست . اما نمی توانید واحد منفرد تجاری احداث نمایید. و بایستی با تغییر کاربری که از سازمان جهاد کشاورزی اخذ می کنید. جهت صدور مجوز به اداره راهداری مراجعه و  اقدام کنید.

    و نکته دیگر اینکه فاصله حریم از آکس راه هر جاده گرفته خواهد شد. 
    با سلام زمینی دارم در حاشیه جاده دو بانده که هر باند آن 3 لاین است حریم راه داری آن چقدر است و ساخت وساز در چند متری آن بلا مانع است
    پاسخ:
    درود بر شما 
    لطفا به اداره راهداری منطقه خود مراجعه فرمایید و حریم قانونی و ضوابط آن را دریافت نمایید.
    سلام 
    سؤال من در رابطه با حریم تأسیسات راه روستایی است ایا در راه روستای ما در حریم تأسیسات میتوانیم اقدام به ساخت کنیم 
    و این که بعد از ١٢/٥ متر ما باز هم حریمی داریم یا خیر تأکید میکنم راه روستایی ایا حریم تأسیسات دارد یا خیر؟اگر دارد این حریم چقدر است؟
    پاسخ:
    درود بر شما 
    تا جایی که بنده اطلاع دارم راه روستایی نوار تاسیسات نداره ..... مگر اینکه مسیر در حال ارتقاء باشه در هر صورت پیشنهاد میکنم به اداره راهداری منطقه مراجعه کنید. مطمئنا پاسخ دقیق تری خواهد گرفت. 
    و نکته دوم  فرض را بر این بگیریم که راه روستایی نوار تاسیسات نداشته باشد..... شما حتما و حداقل 5 متر بیشتر از حریم قانونی درخواست صدور مجوز دهید زیرا در آینده فضایی را برای عبور تاسیسات و سایر ایجاد کرده اید.. در هر صورت حتما از اداره راهداری منطقه استعلام کنید. تا اشتباهی صورت نگیرد.

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
     یک قطعه زمین در حاشیه شمالی کمربندی بالای گاو خانه دارم که 36متر از آکس جاده فاصله دارد. آیا این مقدار برای فنس کشی و درخت کاری کافی می باشد؟تا چه چند متر.
    پاسخ:
    درود بر شما 

    شما داخل نوار تاسیسات هستید بهتر است از اداره راهداری منطقه استعلام کنید و برابر مجوز صادره از طرف اداره  راهداری اقدام فرمایید. 
  • داود الیاس زاد
  • باسلام ایا میشود از حریم نهر اب بعنوان راه زراعی استفاده کرد
  • سید رضا صادقی
  • با سلام
    حریم جاده بین مزارع به چه صورت است؟

    با سلام

    زمینی به مساحت2.5هکتار در بین دو اتوبان و روبرو دوربرگردان یعنی 3نبش جاده میشه ایا میشه برای این زمین تغییر کاربری داد یا نه؟در ضمن زمین کشاورزی درجه4 هست

    بعد از کسر حریم مساحت مفید18000متر باقی میمونه

    پاسخ:
    با سلام 
    خدمت شما عارضم برابر دستور العمل اجرایی قانون ایمنی وحریم راهها تا فاصله حداقل 800 متر از دوربرگردان ها مجوز احداث بنا داده نمیشود . و در صورت امکان صدور مجوز شرایط خاص و  پر هزینه ای دارد. 
     نکته دوم اینکه بین دو باند نیز برابر دستوالعمل اجرایی امکان صدور مجوز وجود ندارد. مگر اینکه زمین مذکور بعد از فاصله یک صد متر+ حریم قانونی  فاصله داشته باشد. و مسیر راه دسترسی بدون ایجاد اخلال در عبور و مرور جاده اصلی  امکان احداث وجود داشته باشد. جهت کسب اطلاعات دقیقتر حتما به اداره راهداری منطقه مراجعه کنیدو موارد رو استعلام بفرمایید.
    مطالب بیشتر را در سایت رسمی راهدار www.rahdar44.ir مطالعه بفرمایید.

    سلام ؛عرض جاده خاکی درون روستا ۸ متر است؟یا کم و زیاد دارد ؟ممنون 

    سلام عرض راه داخل رو ستا چند متر است؟

  • یونس صبری
  • باسلام اینجانب با بیش ازسی سال درزمینه راه واسفالت تجربه کاری دارا میباشم جهت همکاری وهر سوالی باشد درخدمت شماسروران میباشم

    سلام وقتتون به خیر

    آیا جاده بین مزارعی که زارعین خودشان از ده سال قبل این راه را از بین زمین خودشان احداث کرده اند حریم دارد ( یکی از زارعین که باغ احداث نموده می خواهد دیوار بکشد آیا باید حریم راه رعایکند ؟

    ممنوم

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 

    راههای بین مزارع فاقد حریم هستند. و پیشنهاد میشودخود مالکین که جهت مزارع خود از این راه استفاده میکنند فاصله مشخصی را  برای حریم توافق کنند. که همه از آن بهره مند گردند.

    با عرض سلام و خسته نباشید 

    چاه کشاورزی ما هم جوار شهرک صنعتی میباشد ک برای دسترسی ب اراضی کشاورزیمون هیچ راهی بجز عبور از داخل شهرک صنعتی وجود ندارد . زمینهای شهرک صنعتی از پدر بزرگم خریداری شده و سالهای قبل چند راه خاکی برای دسترسی به زمین های کشاورزی وجود داشت ک شهرک صنعتی با گذشت زمان یکی یکی اقدام ب مسدود نمودن راه ها نمود و تنها یک راه باقی موند ک اونم چند روز پیش بدون هیچ گونه اخطار یا دستور قضای اقدام ب مسدود نمودن راه نمود و با لودر ورودی راه را تخریب نمودو الان ما هیچ راه دسترسی ب زمینامون نداریم.میخواستم بدونم ک ایا شهرک صنعتی همچین اجازه ای داره ک راه های ک بیشتر از چند نصل ما وجود داشته و محل عبور ما و چندین مالک زمین دیگر است بدون هیچ گونه اخطار یا اقدام قانونی اقدام ب مسدود نمودن راه بکند یا نه.

    با تشگر

    پاسخ:
    درود بر شما 
    به نظر بنده راهی جز طرح شکایت و بررسی توسط کارشناسان رسمی دادگستری با توجه به مدارک و شواهد وجود نداره 

    سلام یک باغ داریم که دو تا بر دارد از یکطرف 23متر و درب باغ از اینطرف است و از طرف دیگر با بر 60 متری که میخواستم از اینطرف 1000متری بفروشم و یک در برای این 1000متر بذارم که همسایه ها میگویند نمی توانید این راه ماست کنار باغ همان بر 60متری نهر کوچک فصلی میگذرد آیا من از اینطرف که همسایه ها ادعای راه خصوصی دارند میتوانم برای خودم یک درب بذارم گفتنی است که باغ بنده بشکل مستطیل است که میخواستم از ضلع طولانی یک درب بذارم متشکرم

     

     

     

    سلام در شهرستان قهاوندهمدان جاده بین دو روستای قلعه نظراباد واحمدآبادکه مسیر رفت وامد وسیله و دام است باقدمت بالای۱۰۰سال راه که حریمه توسط اهالی غیربومی تخریب شده و۲متر از راه عمومی باقی مانده بایداز طریق کدوم سازمان رسیدگی کرد؟

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    اگر مسیر جزء راههای ارتباطی اداره راهداری باشه طبیعتا پیگیر این موضوع از اداره مربوطه خواهید بود. اما اگر یک مسیر دسترسی بین مزارع هستش فاقد حریم ا ست و بایستی کلیه استفاده کنندگان به جهت بهره برداری از مسیر مواردی از این قبیل را رعایت کنند.

    با سلام بنده سوالی داشتم .با توجه به گرفتن مجوز از اداره راهداری محل  و مشخس شدن حریم راه بین مزارع یا روستایی وقتی مجوز بیاد که حریم راه ۲۵ متر و از محور به طرفین ۱۲/۵باشد پس برای کاشت تیر برق بعد این حریم مجاز هستیم .خب الان همسایه ها نزارن از زمینشان تیر رد بشه چکار کنیم با توجه به اینکه مجوز داریم.

    سلام  ایا  جاده  خاکی  قدیمی    که  از کنار  مزرعه  می  گدرد  هم  حریم  دارد    با  تشکر

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر
    اگر بین مزارع باشدحریم و عرض آن برابر توافق مالکین زمین که از مسیر بهره برداری میکنند است . ملاک عمل است. اگر جزء راههای ارتباطی وزارت راه و شهرسازی باشد بله حریم دارد.

    درود ،

    بزرگراه تفت به یزد شامل دو باند رفت و دوباند برگشت بوده که در وسط مسیر  رفت و برگشت و کناره های بزرگراه فضای سبز حدود ۳۰متر اجرا شده است در موازات بزرگراه به سمت یزد  کند رو دو طرفه ایجاد‌شده که در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارد  و متاسفانه واحدهای مستقر در شهرک صنعتی به صورت غیر مجاز درب و مسیرهای غیر مجاز از کند رو به بزرگ راه ایجاد کرده و بعضاً در تقاطع مسیر اصلی ورود و خروج شهرک با بزرگ راه تردد نموده و این معضل باعث تصادفات متعدد گردیده و خسارات مالی و جانی را بدنبال داشته است ، پیرو پیگیریهای انجام شده متاسفانه نه فرمانداری  و نه شهرداری در این خصوص اقدام موثری انجام نداده و حتی در شورای ترافیک شهرستان نه تنها فرعی های غیر مجاز مسدود نشده بلکه در مقابل اخذ پول امتیازهایی نیز به ایشان داده شده است ، اساساً چگونه میتوان با این تخلفات مقابله کرد 

    سلام خسته نباشید یه سوالی دارشتم 
    پدر بنده و عموم از زمان اصلاحات ارضی یه زمین رو بین خودشون تقسیم کردن قسمت جلو رو عموم برداشته و پشت قطعه رو داده به پدرم ولی راهی برای عبور به پشت قطعه نزاشتن و تنها راه موجود یک مرز 1.5 متری با یک همسایه دیگه هست آیا میشود اقدام کرد و راه گرفت و اینکه اگه نشد میشود موقت هنگام برداشت محصول دو سه بار ماشین برد از مرز اخه ماله ما باغ هست ماله اون زمین خالی برای عبور ماشین 2 منر جا لازمه که 1.5 متر مرز هست و نیم متر هم از زمین عموم استفاده شه اخه نه به ما راه میده نه میفروشه موندیم چکار کنیم محصولاتمونم نمیتونیم برداشت کنیم یه تراکتور و نیسان هم  نمیتونیم ببریم

  • محمود موذنی
  • باسلام

    اینجانب ملکی به مساحت ۵۰۰متر مربع در کنار محور طالقان(شهرک به جوستان)دارم که املاک اجدادی بنده است در سال ۹۰با که در حال حاضر دامداری می‌باشد وکاربری آن کشاورزی است با تایید جهاد کشاورزی به اداره برق جهت گرفتن انشعاب اقدام نموده ام و انشعاب در سال ۹۶خریداری شده است ،برای عملیاتی کردن انشعاب اداره برق استعلاجی از اداره راه شهرستان گرفته که اداره راه مخالفت نموده حال اینکه بنده ۱۸/۵متر حریم راه دارم و قرارها نیست ترانس در ملک مورد نظر نصب گردد.سوال اینکه با این تفاسیر اداره راه می‌تواند استعلام اداره برق را تایید نننماید با توجه به اینکه پیمانکاران اداره برق میگویند حدود ۴متر از حریم پیاده رو می‌باشد و مشکلی ندارد

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    نظر به ماده 17 قانون ایمنی وحریم راه  که هر گونه ساخت و ساز یا اجرای تاسیسات تا فاصله 100 متر بعد از حریم قانونی محور  بایستی با اخذ مجوز از سازمان راهداری  صورت گیرد. 
    به اطلاع میرساند سازمان راهداری به دلیل نداشتن مجوز  که معمولا شرایط ایجاد دسترسی شما به جاده را نیز بررسی می نماید. می تواند مخالفت نماید. در صورتی که جهاد کشاورزی تغییر کاربری را به شما ارائه میکند بهترین راهکار اخذ مجوز لازم  از سازمان راهداری است  تا موجب مرتفع شدن این مشکل و پیشگیری از بروز سایر مشکلات در آینده شود. 
    در پناه حق باشید.
  • محمدرضا طایی
  • سلام

    اینجانب زمینی۳هکتار سند تک برگ نرسیده به تقاطع غیرهمسطح کمربندی جنوبی سمیرم از حریم ۲۲/۵دارم.

    در خواست مجوز گلخانه دادم که در هر کجای زمین احداث نمایم. که اداره راه هیچ گونه مجوزی تا حریم سیصدمتری بخاطر ایمنی راه در تقاطع غیر همسطح ممنوع اعلام کردن.  که کل زمین بنده در حریم قرار گرفته.. باید چیکار کنم .. آیا زمین آزاد سازی میکنن بخرن ازم.. یا مجوز با شروط یا تعهد بدهند؟

  • محمدرضا طایی
  • سلام

    اینجانب زمینی۳هکتار سند تک برگ نرسیده به تقاطع غیرهمسطح کمربندی جنوبی سمیرم از حریم ۲۲/۵دارم.

    در خواست مجوز گلخانه دادم که در هر کجای زمین احداث نمایم. که اداره راه هیچ گونه مجوزی تا حریم سیصدمتری بخاطر ایمنی راه در تقاطع غیر همسطح ممنوع اعلام کردن.  که کل زمین بنده در حریم قرار گرفته.. باید چیکار کنم .. آیا زمین آزاد سازی میکنن بخرن ازم.. یا مجوز با شروط یا تعهد بدهند؟

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    خدمت شما عارضم متاسفانه برابر ضوابط تا فاصله معین شده اجازه تغییر کاربری از سمت راهداری داده نخواهدشد. لذا شما فقط می توانید به عنوان کشاورزی استفاده کنید.

    عرض سلام و احترام . یک سوال از خدمت جنابعالی داشتم . مستحضرید که کانالهای بتونی سطحی جهت انتقال آب برای روستاها در رژیم گذشته احداث شده بودند و زمینهای اطراف در تملک آب منطقه ای هست . بعد از سالها عملا با آسفالت همون راهها عملا در همون حریم استملاکی آب منطقه ای چه توسط دهیاری ، بنیاد مسکن و ... جاده های آسفالته ایجاد و عملا مردم برای تردد به روستا از اون جاده احداث میکنن . با توجه به اینکه راهداری مدعی هست که این جاده جزو جاده های استملاکی هست ما وظیفه ای برای آسفالت اون نداریم . پرونده ای به بنده جهت کارشناسی ارجاع شده که فردی در حین تردد با دوچرخه در یکی از این جاده ها (عرض جاده ۵/۵ متر بوده و فاصله اون از کانال قدیمی آب منطقه ای حدود ۹ متر هست)  به دلیل ناهمواری و چاله های موجود در سطح آسفالت تعادل خودش رو از دست داده . اداره راه مدعی هست که ترمیم این جاده وظیفه من نیست و اداره آب منطقه ای هم مدعی هست وظیفه سازمانی من آسفالت کردن نیست . نظر کارشناسی جنابعالی در خصوص اینگونه جاده ها رو ممنون میشم اگر بدونم . اوظیفه ترمیم آسفالت این جاده ها با کدوم سازمان هست ‌؟ 

    سلام زمینی که قبلاً در مجاورت جاده اصلی بوده و بعداً وارد محدوده شهر شده و سپس اقدام به ایجاد بلوار توسط شهرداری گشته و شهرداری از پرداخت خسارت به 22.5متر حریم جاده قبلی امتناع مینماید است این کار شهرداری قانونی می‌باشد 

    با عرض سلام و خسته نباشید ،،،در روستای ما از داخل باغمان که دور چینی نکردیم به مدت ۱۰ سال است که اجازه دادیم که مردم از آن راه عبور کنند ولی بغیر از این راه مردم می‌توانند که از راه های قدیمی تر روستا عبور کنند ،،،،آیا ما میتوانیم که این راه که ملک شخصی و راه شخصی باغمان است ولی اکنون نزدیک به ۱۰ خانواده از آن عبور میکنند را مسدود کرده و دورو بر باغمان را دیوارکاری کنیم

    با عرض سلام و خسته نباشید ،،،در روستای ما از داخل باغمان که دور چینی نکردیم به مدت ۱۰ سال است که اجازه دادیم که مردم از آن راه عبور کنند ولی بغیر از این راه مردم می‌توانند که از راه های قدیمی تر روستا عبور کنند ،،،،آیا ما میتوانیم که این راه که ملک شخصی و راه شخصی باغمان است ولی اکنون نزدیک به ۱۰ خانواده از آن عبور میکنند را مسدود کرده و دورو بر باغمان را دیوارکاری کنیم

  • سیدرضا حسینی
  • سلام درجاده اصلی لاهیجان رشت که روستاها درمسیر جاده قرار میگیرند حریم چگونه محاسبه میشود؟

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    از اداره راهداری منطقه استعلام بگیرید. حریم را از وسط راه محاسبه میگردد.

    سلام بنده جاده اسفالت روستایی رو بریدم برای آبرسانی الان اداره راه میگه شکایت کردم من باید چکار کنم

    پاسخ:
    درود بر شما 
    هیچی حالا باید خسارت وارده به راه رو پرداخت کنیدو هم اینکه هزینه های مجوز عبور عرضی رو پرداخت کنید و مجوز بگیرد و برابر ضوابط راهداری لوله گذاری کنید. در صورتیکه اگر ابتدا مراجعه میکردید. هزینه های شما به مراتب کمتر بود.

    مطالب بیشتر را در این لینک مطالعه کنید.


  • حبیب ملائی

  • با سلام وتشکر از زحمات عزیزان. ازقدیم توسط  یک را مالرو  وپیاده از زمین پدری  من بعضی از همسایه  رفت وامد میکرده اند.سئوال

    1- ما چگونه بفهمیم  که این افراد حق قانونی دارند یا نه ؟

    2-اگر هم حقی داشته باشند حق دارند درختان مارا برای رفت وامد بیاندازند ؟با این ادعا که راه مالرو باید 2 متر باشد؟

    3- سئوال اصلی اینجا مطرح است :کدام ماده قانونی عرض راه مالرو را 2 متر تعیین کرده ؟من هرچه گشتم چیزی پیدا نکردم؟

    3-با توجه اثرات منقی  و تخریبی رفت وامد ماشین آیا تغییر کاربری  مسیر بدون توافق امکان پذیر است ؟

      با تشکر حبیب ملائی

     

     

    سلام حیات خانه ما کنار جاده فرعی هستش ۳سال هستش که مغازه توحیات خانه ساختیم که ۱۰ساله(سند)کامل کل حیات روداریم مغازه روبه روجاده فرعی ساختم حالا فاصله تا وسط جاده ۱۵مترهستش آیا.  اداره راه میتونه گیربده

    پاسخ:
    درود بر شما بله احداث واحد تجاری منفرد در حاشیه جاده ممنوع است .
  • محمدامین
  • با سلام 

    قصد ساخت ملک تجاری در زمین خودم در طرح هادی روستا را دارم

    جاده اصلی دو باندهوهم هست از کنار روستا رد میشود ملک بنده چون در طرح هادی هست هم از حریم راه هم تاسیساتی بیرون هست ولی ملک من در بر اصلی هست یعنی بلافاصله حریم تاسیساتی تمام میشود من میخواهم مغازه تجاری بسازم 

    این استعلام از اداره اره و امور جاده ای بنظرتون پاسخ استعلام چیست؟

    همهواستعلامات از سایر دوائر گرفته شده است؟


    مطابق قانون ایمنی راه ها، راه های روستایی از حفظ حریم تاسیساتی مستثنی شدن. ولی توی طرح هادی بازهم حریم تاسیساتی مشخص کردن و زمین بنده توی محدوده تاسیسات راه هست. آیا میشه خلاف قانون الزام به حفظ حریم تاسیساتی کرد؟ لطفا راهنمایی بفرمایین. ممنون

  • رسول بلوچ زهی
  • باعرض سلام وخسته نباشید ،، سوال داشتم در موردی  بند ازجهادکشاورزی شهرمون طرح پرورش مرغ گوشتی ۳۰۰۰۰ قعطه در روستا  گرفتم استعلام حریم ازجاده و راه آهن از اداره راه شهرستان بهم گفتن نقطه جانمایی شما از حریم راه آهن۳۰۰متر هستش  مسیری ک داری پل میباشه باید ۷۰۰ فاصله تا طرح شما فاصله داشته باشه و درحالی مسیر راه آهن در پشت  طرح بنده میافته هیچ گونه ترددی تو اون  مسیر راه آهن ندارد تا جایی ک بنده پرس جو کردم حریم جاده و راه آهن حداکثر ۱۰۰ متر میباشه 

    خواستم در این زمینه بیشتر راهنماییم کنی چطوری و از کجا اقدام کنم

    سلام من زمینی دارم در محدوده شهر مالک در زمین باقیمانده خود به من راه داده عرزراه باید چه قدرباشد

    سلام  ۸نفر دارای زمینی حدود ۷هزار دویست متر داریم سمت شمال ان جاده روستایی  از اکس جاده ۱۲/۵ متر بلکه بیشتر فاصله دارد  شرق ان خیابان وردی روستا است که عریض می باشد و ورود وخروج ان با مثلث گل کاری شده جدا می شود وحاشیه جاده در طول  ۹۱ متر می باشد در عرض کمی کمتر است ایا این زمین در نوار تاسیسات است ؟ چند متر ان باید ساخت وساز نشود؟ ممنون اگر جواب دهید 

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    راه روستایی فاقد نوار تاسیسات می باشد.
  • محمداسماعیلی
  • باسلام من زمینی دارم درفاصله حدوا91متری جاده اصلی که از راه فرعی نین مزارع به راه اصلی دسترسی پیدا می‌کند حالا که جهت استعلام تغیرکاربری به اداره راه مراجعه نمودم با توجه به اینکه راه ذکر شده راه عمومی می باشد وچندین قطعه بالاتر اززمین من هم تغیرکاربری داده‌اند ازهمان راه تردد می‌نماید حالا اداره راه به من میگویند که رمپ ورود جاده فرعی به اصلی راه من باید احداث کنم آیا این قانونی یا خیر با تشکر

  • مینا امینی
  • سلام و عرض ادب 

    ملک اینجانب در کنار جاده فرعی روستا قرار دارد.حریم 17.5 از اکس و نوار تاسیساتی 15 متری.با توجه به کاربری تجاری  طبق طرح هادی و همچنین ماده 2 بند ج تبصره 2 حقوق مالکانه،میتوانم روی 17.5 متر جهت محصور کردن محوطه دیوار و یا فنس احداث کنم؟

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر در صورتیکه داخل طرح هادی قرار دارید . برابر ضوابط طرح هادی و فواصل درج شده در طرح امکان احداث بنا با کاربری مجاز وجود دارد .  لذا بایستی مجوزهای لازم را از اخذ نمایید.

    سلام  زمینی ۶۰ هکتاری با سند تک برگ و مجوز دیوار از جهاد دارم سمت غرب آن یک جاده خاکی به عرض ۴ متر از ۵۰ سال پیش تا اکنون است خارج از طرح هادی و جاده صرفا جهت مزارع دو طرف میباشد مطابق مختصات سند قصد احداث دیوار دارم که با ممانعت عده‌ای و عدم تشخیص حریم توسط هریک از ادارات کشاورزی و فرمانداری مواجهم نص صریح قانون در این مورد چیست ؟ 

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    با عنایت به توضیحات حضرتعالی این راه بین مزارع دارای حقوق ارتفاقی بین تمام مالکان در مسیر و فاقد حریم می باشد  . لذا اجازه تصرف آن را نداریم و در صورت شکایت سایر مالکین ایشان حاکم خواهند شد.
  • غلامرضا صادقی
  • سلام زمینی در کنار یکی از راههای اصلی دارم که دیوار کشی در سال۶۳ شده و میخوام سند منگوله دار رو به تک برگ تبدیل کنم از اداره راه توسط ثبت استعلام شده و اداره راه اکس ۳۸متر به علاوه ۳۰ متر تاسیسات داده زمین منم از اکس جاده تا دیوار ۲۲ونیم متر هست حالا ثبت میگه باید ۱۶ متر هم اندازه بگیریم وبیایم داخل ملک واز ۳۸ متر به بعد سند بدیم یعنی علنا از زمین من که بر ملک۷۰ متر هست ۱۰۰۰متر می ره آیا چنین قانونی هست نمیشه زمین من تصرف اونا بشه

    پاسخ:
    درود بر شما 
    شما در وضعیت فعلی سند رو در 38 متر اخذ کنید. سپس برای آن 16 متر عقب نشینی طرح شکایت کنید موضوع بررسی میشه اگه مدارک شما کارشناسان و دادگاه رو قانع کند  میزان خسارت وارده بابت زمین رو دریافت خواهید کرد. 

    سلام 
    میخواستم بدونم وقتی گفته میشه محور اصفهان کاشان، منظور فقط مسیر جنوب به شمال این آزادراه هست یا هر دو مسیر جنوب به شمال و بالعکس؟ و آیا رفرنس معتبری در این ارتباط موجوده؟

    با سلام و خسته نباشین.

    در مواردی که با تیر برقی که در لبه جاده آسفالته روستایی نصب شده و تصادفی خودرویی اتفاق بیافته باید به کجا رسیدگی کرد؟

    اداره راه؟

    اداره برق؟

    تیرهای برق خیلی نزدیک لبه آسفالت جاده ان.

    پاسخ:
    درود بر شما وقت بخیر 
    از اداره راهداری و برق پیگیری فرمایید . 
    در صورتی که امکان جابه جایی وجود نداشته باشه بایستی در خصوص ایمن سازی محل تیر برق با بشکه ایمنی یا حفاظ اقدام گردد. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">