آسفالت سرد
Cold Asphalt
آسفالت سرد
با سلامی دیگر .....
بیشترین کاربرد آسفالت سرد در راهدارخانه جهت لکه گیری هستش به دلیل اینکه امکان تهیه و انبار کردن آسفالت سرد در راهدارخانه وجود داره مسئولین سعی دارن در خود راهدارخانه اقدام به تهیه آسفالت سرد بکنن در جهت تهیه آسفالت سرد معمولا به شکل زیر عمل می نمایند .
- حمل مصالح 06 و دپو آن در محوطه به میزان 380 تا 400 تن
- ایجاد یک آخوره توسط لودر و بلدوزر
- اضافه نمودن قیر یکی از انواع قیر محلول جهت تهیه آسفالت سرد برابر جدول 18-2 ، که معمولا 250 MC به مقدار حدودا 20تا23تن تن (همیشه سعی بر این بوده قبل از اینکه تریلی قیر به محل راهدارخانه مورد نظر انتقال پیدا کنه مصالح و آخوره مورد نظر آماده باشد تا با ورود تانکر قیر مستقیما به داخل آخوره تخلیه گردد و از تخلیه آن به مخزن قیر و دوباره کاری جلوگیری شود.)
- مخلوط کردن مصالح و قیر به کمک لودر و بلدوزر
- هر آخوره آسفالت سرد 4 مرتبه بایستی توسط بلدوزر ورز بخورد و تکه و کلوخه های آسفالتی در محصول تولیدی وجود نداشته باشد.
آسفالت سرد :
آسفالت سرد از اختلاط سنگدانهها با قیرهای محلول، قیرآبهها و یا قطران در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم میشود. سنگدانهها در زمان اختلاط با قیرآبه میتواند مرطوب باشد ولی برای قیرهای محلول، رطوبت مصالح باید در دمای محیط و یا تحت اثر حرارت خشک شود. مخلوطهای آسفالت سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانند 3000 -MC و یا 3000 -SC تهیه میشود عملاً مانند آسفالت گرم باید در حرارت 95 درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود.
آسفالت سرد را میتوان در مسافتهای زیاد حمل و سپس پخش کرد و یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد.
انتخاب قیر مورد استفاده در آسفالت سرد
نوع قیرهای مصرفی در آسفالت سرد با توجه به روش اختلاط سنگ و قیر و در واقع نوع آسفالت سرد (کارخانهای یا مخلوط در محل)، دانهبندی مصالح، شرایط منطقه، عمر طراحی و مدت زمان انبارداری قبل از مصرف (فوری، کوتاهمدت یا میانمدت)، انتخاب میشود.
جدول 18-2 با توجه به عوامل ذکر شده به عنوان راهنما، برای انتخاب قیرهای محلول و قیرآبهها میتواند به کار گرفته شود. در انتخاب قیر علاوه بر جدول راهنما، به موردهای زیر توجه خاص مبذول میشود:
[ هر گونه کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]