[ نکات اجرایی و فنی گاردریل ] نرده حفاظتی
Executive technical notes Guard rail
[ نکات اجرایی و فنی گاردریل ] نرده حفاظتی
درود بر دوستان و مهندسین عزیز ....
در این پست قصد دارم در خصوص گاردریل (نرده حفاظتی ) و نکات نصب و اجرای آن بحث کنیم .دوستان نکته نظرات خود رو جهت تکمیل شدن این بحث برای بنده ارسال فرمایند .تا مطالب این پست تکمیل گردد.
تکمیلی این مباحث در نشریه 267 جلد چهارم و همچنین در کتاب آیین طراحی و نصب نرده های حفاظتی موجود می باشد . و با جزئیات و موارد بیشتری توضیح داده شده است .
__________________________
مشخصات گاردریل [ نرده حفاظتی ]
طول هر شاخه گاردریل : 4.2 متر
نوع گاردریلی که بیشتر استفاده میشود : نرده دو موج با پایه ضعیف
نوع پایه : تیرآهن نمره 10 (البته اکنون با ناودانی نمره 12 هم اجرا میگردد)
طول خالص پایه : 1.6 متر
فاصله پایه ها از هم : 3.81 متر
حداقل ضخامت فلز نرده : 2.67 میلیمتر
عرض ورق قبل فرم گرفتن 0.48 متر
عرض ورق بعد از فرم دهی 0.33 متر
_________________________
- همپوشانی گاردریلها با توجه به جهت ترافیک در نظر گرفته شود .
همین طور که در تصویر مشاهده میکنید... در هنگام نصب گاردریل بایستی به جهت ترافیک دقت شود و پیمانکارانی که در امر نصب گاردریلهای مشغول می باشند را بایستی کنترل نمود که این قبیل اشتباهات را در اجرا مرتکب نشوند .
زیرا با برخورد خودرو به گاردریل A این احتمال میرود که پیچ ها اتصال در محل اشاره شده باز شده و شاخه گاردریل در نقطه B پس از جدا شدن به داخل خودرو هدایت شود و باعث گرفتن جان سرنشینان خودرو گردد.
می توان گفت اگر در هنگام نصب شاخه گاردریلها با توجه به جهت ترافیک نشان داده شده ، گاردریل A روی گاردریل B قرار بگیرد . این احتمال به صفر میرسد.
- ارتفاع گاردریل با توجه به نقشه نشریه 267 جلد چهارم از سطح راه بایستی 76 سانتیمتر باشد که در عمل تا 80سانتیمتر ارتفاع مشاهده شده است.
ابتدای گاردریل در جاده های یک طرفه و همچنین ابتدا و انتهای گاردریلها در جاده دو طرفه بایستی به شکل زیر ایمن سازی و مهار گردد تا به هنگام برخورد خودرو به ابتدای نرده حفاظتی باعث خسارت به خودرو و سرنشینان آن نگردد.
- ایمن سازی ابتدا نرده به استفاده از سر سپری
- ایمن سازی به وسیله خم کردن ابتدا نرده به طرف بیرون
- ایمن سازی به وسیله خم کردن ابتدا نرده به طرف بیرون و فرو بردن آن در زمین
- ایمن سازی ابتدای نرده با استفاده از ضربه گیر
مطالب بیشتر در این موضوع را در سایت رسمی راهدار و این لینک دنبال کنید.
به قلم : [ Rah Pardaz ] مجید یوسفی مقدم
[ جمع آوری مطالب فوق متعلق به وبلاگ تخصصی راهدار می باشد]
[ و هر گونه کپی برداری ، انتشار و لینک فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]