سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

نقشه برداری | راهسازی | راهداری | ترافیک | عمران | معماری

سایت تخصصی راهدار

______________
همیشه دوست داشته ام برای مردم مفید باشم ،‌ یاد بگیرم و دانسته هایم را بنویسم ، خوشحال می شوم وقتی نوشته هایم اندک مشکلی از کار دوستان را چاره می کند ، و در خدمت خلق بودن را افتخار می دانم که هنوز با آن فاصله دارم
[ Rah Pardaz ] مجید یوسفی مقدم
______________
◄ اولین و تنها سایت تخصصی راهداری و راهسازی ►

[ کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]

کانال ما در تلگرام

" کانال ما در تلگرام کلیک کنید "  (Trimble) This Picture is for ImanX

شرکتهای ژئوماتیک

" تریمبل "  (Trimble) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" سوکیا "  (SOKKIA) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" پنتاکس "  (pantex) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" لایکا "  (leica) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" نیکون "  (Nikon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" تاپکون "  (topcon) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ژئو مکس "  (geomax) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

شرکت های تولید کننده ماشین آلات عمرانی

" گروه ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" ویرتگن "  (wirtgen) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" voegele "  (voegele) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" هام "  (hamm) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

" کلی من "  (kleemann) This Picture is for ImanX This Picture is for ImanX

آخرین نظرات

طبقه انواع راه بر اساس عملکرد و پستی و بلندی 


طبقه بندی عملکردی، طبقه بندی بر اساس پستی وبلندی منطقه، تقسیم بندی کشوری (ملی و استانی) و شماره گذاری راهها از انواع مختلف طبقه بندى راهها محسوب میشوند. البته طبقه بندى بر اساس تقسیم بندی کشوری (ملی و استانی) و شماره گذاری راهها را میتوان وابسته به طبقه بندى عملکردی دانست.

طبقه بندى عملکردی :


در این آیین نامه، راهها 1از نظر نوع عملکرد، در سه گروه طبقه بندى میشوند:
راههای شریانی
راههای اصلی
راههای فرعی  

راه شریانی به دو دسته ذیل تقسیم میشود:
- آزادراه
- بزرگراه

راه اصلی به دو دسته ذیل تقسیم میشود:
- درجه یک
- درجه دو

و راه فرعی نیز به سه دسته تقسیم میشود:
- درجه یک
- درجه دو
- درجه سه

معمولاً، راههاى فرعی درجه دو و درجه سه، ارتباط مناطق روستایى و کم جمعیت را با راه فرعى درجه یک یا اصلى درجه دو تأمین میکنند.

راه فرعى درجه یک، ترافیک راههای با طبقه های پایینتر را جمع و براى ارتباط با مناطق عمده فعالیت، مانند شهرها، به راه اصلى متصل میسازد.


دسترسى به راههاى فرعى و اصلى مجاز است، البته در شرایط خاص (به ویژه در راههای چند خطه) نیز مىتوان محدودیتهایى اعمال کرد که دسترسی ها، مانند بزرگراهها، فقط از محلهاى خاص امکانپذیر باشد. آزادراهها ارتباط سریع را بدون داشتن تقاطع و باکنترل کامل دسترسی ایجاد میکنند. بزرگراهها نیز دارای عملکردی مشابه با آزادراهها، ولى با امکان دسترسى محدود میباشند.


شبکه راههاى کشور بهتر است به گونهاى مطالعه و طراحى شود که سفرهای طولانی و عبوری از استانها از طریق آزادراهها،بزرگراهها و راههاى اصلى درجه یک، سفرهای کوتاه و داخل استانی از طریق راههای اصلی درجه دو و ارتباط بین راههای فرعی درجه دو با طبقات بالاتر از طریق راههای فرعی درجه یک و دسترسى ها از طریق راههاى فرعی درجه سه باشد.

3-3طبقه بندى راه بر اساس پستی و بلندی منطقه


در این آییننامه، راههاى کشور از نظر پستی و بلندی به شرح زیر طبقه بندى شده است:


-1-3-3راه هموار (دشتی)
زمین محدوده عبور راه، هموار (دشت) بوده و شیب خط بزرگترین شیب زمین محدوده عبور و شیب طولى راه، حداکثر به 3درصد مى رسد. راه داراى خاکریزهایى به بلندى تا 2/5متر و گاهى برشهاى کم عمق مى باشد.


-2-3-3راه تپه ماهورى
زمین محدوده عبور، پستى و بلندى ملایمى داشته و خط بزرگترین شیب زمین، عموماً داراى شیب 3تا 7درصد است. بلندىخاکریزها گاهى از 2/5متر نیز بیشتر و عمق برشها معمولاً کمتر از 9متر است. شیب طولى راه، عموماً از حداکثر مجاز کمتر است.


-3-3-3راه کوهستانى
راه از دامنه کوه، تپههاى بلند و درههاى گود مى گذرد و گاهى داراى برشهاى عمیق و پلهاى بزرگ یا خاکریزهاى بلند است. خط بزرگترین شیب زمین، دارای شیب بیش از 7درصد است. شیب طولى راه، در موردهاى متعدد و در طولهاى قابل ملاحظه، به حداکثر مجاز مى رسد.


تبصره: اگر در محدوده عبور راه، موانعى از قبیل مرداب، شالیزار، جنگل، برکه، تالاب، مانداب، باغ یا مستحدثات وجود داشته باشد، بسته به مورد، راه از طبقه »هموار با مانع« یا »تپه ماهورى با مانع« و یا »کوهستانى با مانع« خواهد بود.
مشخصات هندسی راههای طبقه بندی شده بر اساس عملکرد و پستی و بلندی در فصول بعدی آورده شده اند

منبع : نشریه 415 طرح هندسی راهها 

گرد آوری مطالب : مجید یوسفی مقدم  - 2 خرداد ماه 1395 ساعت 16

 [ گردآوری مطالب فوق متعلق به وبلاگ تخصصی راهدار می باشد]

 [ و هر گونه کپی برداری  ، انتشار  و لینک فقط با ذکر منبع مجاز می باشد ]



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">